Tips inför vinteruppläggningen
Här kommer några enkla tips på hur du kan undvika obehagliga överraskningar. En av de vanligaste frågorna vi får är om din båtförsäkring gäller året runt, och det gör den. Båten kan tas upp, men även ligga kvar i sjön över vintern. Både motor och mast kan sitta kvar, om det är det bästa sättet för dig att vinterförvara dem.
Vi vill också gärna få dig att, hur tråkigt det än låter, vara riskmedveten och att kolla till båten regelbundet. Gör det till en vana, en rutin lika naturlig som andra aktiviteter i din vardag. Redan på hösten börjar förberedelserna för den kalla årstiden då de flesta båtar förvaras på land. Det första steget vi rekommenderar är att utföra en motor- och drevservice när just din säsong är över. Ta del av vår motorskola här!
Se till att tömma båten på så mycket som möjligt inför vintern. Allt som är löst, samt utrustning som är relativt enkelt att montera ner, är bäst att förvara på en annan plats under vintern.
Töm allt som innehåller vatten i båten för att undvika frostskador.
En annan viktig sak inför vinterförvaring är att rengöra båten väl och då även invändigt. Speciellt om man har pentry och har lagat mat så uppstår det lättare mögel i en smutsig båt. Rengör kölsvin m.m., och se till att det inte står kvar något vatten. Det bästa är att ha så få saker som möjligt kvar i båten under uppläggningen. Ta gärna hem dynor och förvara på en torr plats.
Viktigt är att man även går in i båten under vinterförvaring för att se att kontrollera att allt står rätt till, inte bara titta på den utifrån. Det är inte alltid man ser att presenningen har gått sönder och vatten rinner in på olämpliga ställen.
Titta till båten regelbundet och särskilt direkt efter när det har blåst och regnat mycket eller kommit mycket snö!
Stöldskyddet-utombordare
Har du båten på en uppläggningsplats du delar med andra så är det bäst om ni har nattvakt. Även när båtarna är på land, främst tiden efter upptag, då vi av erfarenhet vet att årets andra stöldvåg brukar komma. Det är viktigt att småmotorer tas bort från båten och förvara på säker låst plats utanför båten (motorer mindre än 50 hk eller väger under 90 kg får vara kvar på båten under uppläggning, ur försäkringssynpunkt).
DNA /micropunktsmärkning är ett bra sätt att göra båtmotorer och båtdelar mindre intressanta att stjäla då de går att identifiera om de påträffas. Viktigt för den förebyggande delen är att det är tydligt skyltat på båt och vid områdesinfart. Har du en nyare, upp till fem år gammal motor så är du extra utsatt, det ser vi i stöldstatistiken. Stöldtrenden går mot nyare och allt större motorer. Det säkraste är att montera av motorn över vintern och förvara den inlåst eller hos en serviceverkstad. Är den för stor för att monteras av så kan spårsändare på motor också vara effektivt och ger rabatt på premien. Testa att du har kontakt med sändaren så den fungerar när det kan behövas. Byt till fräscha batterier. Reagera på signal från sändaren, stölderna brukar ske på nätterna när vi normalt sover. Lås fast motorn ordentligt om du inte kan ta av den.
Läs mer om spårsystem och märkning.
Gör det svårt för tjuven
Försök att ställa upp båten så det är trångt att komma åt motor och drev. Tänk dig att du ska ska få loss din egen motor och frakta iväg den, går det lätt så kommer tjuven garanterat tycka samma sak, klura ut ngt som gör det svårare. Det gäller att hela tiden tänka ”göra det svårare och mindre attraktivt för tjuven”. Har du båten med motor på stående på trailer hemma på garageuppfarten? Just garageuppfarten är ett inte ovanligt ställe där motorer försvinner. Kan du ställa den lite mindre synligt så den inte lyser från vägen är vi mycket tacksamma. Använd enbart godkända lås till utombordare och till båttrailer. Om möjligt så ta bort ett eller båda hjulen på trailern under vinter.
Som tidigare nämnts och viktigast av allt, om motorn inte är avplockad och inlåst, är att ha uppsyn och bevakning där du har din båt. Håll ögon och öron öppna och rapportera händelser och incidenter till varandra och andra klubbar i närheten.
Storm och regn
Kontrollera regelbundet att presenning och annat täckmateriel sitter ordentligt. Det kan annars ge oönskat vatten i båten men också riskera att båten välter då stormar tar tag i en fladdrande press. Har det snöat? då är det extra viktigt med tillsynen och att få bort snö så att det inte blir smältvatten i båten. Kolla också att båten ligger väl på stöttorna och att den inte rört sig.
Här hittar du tips på hur du kan förbygga skador.
Comment (0)