background

Nyheter

Här samlar vi nyheter om svenskt båtliv - för at vi, precis som du, trivs till sjös!

Team Svenska Sjö

ons 13 juni 2018

Svenska Sjö har fördjupat samarbetet med Laser Radial seglaren Josefin Olson och F1 motorbåtsföraren Erik Stark. Vi kommer stödja och följa deras verksamhet löpande under året. Läs mer om Team Svenska Sjö.

Vår Segelprofil, Josefin Olsson från KSSS, Laser Radialseglare i världsklass.

Josefin är 28 år gammal, bor i Stockholm och tävlar för KSSS. Hon studerar vid Handelshögskolan i Stockholm där hon går min sista termin i år. Josefin började segla optimistjolle när hon var 7 år gammal i Oxelösund segelsällskap. När hon växte ur optimistjollen gick hon vidare och började segla E-jolle för att sedan gå vidare och börja segla Laser Radial som är en OS-klass för damar. De senaste åren har hon seglat på heltid i kombination med sina studier. Nu satsar hon stenhårt mot OS i Tokyo som kommer bli hennes tredje olympiad. Bästa resultat i Laser Radial: 6:a Olympiska spelen i Rio 2016 2:a Europamästerskapen 2016 1:a World cup final 2015 2:a Världsmästerskapen 2014 Läs mer om Josefin

Vår Motorprofil, Erik Stark från KMK, världsmästare på väg mot toppen i F1.

Erik började sin tävlingskarriär år 2000, då 11 år gammal. Han har sedan dess bokstavligen haft en racerstart och tävlat sig genom sin karriär med början i Juniorklassen S250 och sedan vidare genom T400, F4-S, F2, Thunder Cat, Offshore 3C och X-cat. Bra starter, ett pålitligt team och ett starkt psyke är enligt Erik hemligheten bakom framgångarna. ”Det är inte vem som helst som klarar av att hålla huvudet kallt i så snabba hastigheter och under den press som tävlingen ger.” Idag lägger Erik och teamet ner all sin energi på i F1 där konkurrensen är stenhård och där framgångarna inte låtit vänta på sig. 2014 titulerades han ”Rookie Of The Year”, 2016 slutade han 6:a och förra året 3:a. Målet för 2018 års säsong är att försöka ta sin och Sveriges första VM Guld i F1. Erik har ett rykte om sig att vara orädd och aldrig ge sig trots att det är trångt på banan, ett rykte som förhoppningsvis kommer ta honom till toppen i prestigefyllda Formel 1. Läs mer om Erik Stark

Hösten närmar sig och för många båtägare innebär det att båten ska upp ur vattnet. Upptagning och torrsättning kan kännas både stressigt och riskfyllt – men med goda förberedelser blir arbetet enklare, säkrare och tryggare.

Vi på Svenska Sjö har pratade med Nils Fickler, hamnkapten på Näsbyvikens Båtsällskap, om vad du som båtägare bör tänka på inför upptagningen.

Förberedelserna gör skillnaden

En väl förberedd upptagning minskar både risken för skador och onödiga förseningar. Se över vaggor, stöttor och bockar i god tid – de ska vara välsmorda, justerbara och tydligt märkta för att båten ska kunna placeras på rätt sätt.

– Att ha ordning på sina grejer är A och O. Justera så att båten ligger stabilt och säkert, säger Nils Fickler.

Glöm inte heller själva båten:

  • Kontrollera att batteriet är laddat.

  • Se till att motorn startar som den ska.

  • Plocka ner mantåg och ta bort lösa detaljer som kan störa lyftet.

Reglerna kan skilja sig mellan olika klubbar, så kontrollera alltid vad som gäller där just du har din båt.

Under själva lyftet

Som båtägare är du ansvarig för att lyftet sker på ett korrekt sätt – försäkringsansvaret vilar alltid på dig. Det innebär att du ska vara närvarande och ge klartecken innan lyftet påbörjas.

– Slingen måste hamna rätt så att inget drev eller andra känsliga delar skadas, förklarar Nils.

Ett bra tips är att markera slingpunkterna med Svenska Sjös slingmarkeringar i förväg och vara aktiv under hela processen – dessa kan klubbar med försäkring i Svenska Sjö beställa via vår kundservice.

Avslutande tips från hamnkaptenen

Hösten bjuder ofta på frost och hala däck. Använd alltid flytväst och rör dig försiktigt ombord.

– Säkerheten kommer först. Det är lätt att halka vid upptagningstider, påminner Nils.

Tänk också på att en väl spänd presenning och god ventilation under vinterförvaringen gör stor skillnad. Det minskar risken för fukt- och mögelskador.

I sommar har Blue Generation bjudit ut ungdomar på segling, paddling och andra vattenaktiviteter – ofta för allra första gången. Ombord på vår båt båt Groundbreaker fick unga från socioekonomiskt utsatta områden upptäcka glädjen med båtliv, segling och skapa minnen för livet!

Blue Generation är Svenska Seglarförbundets satsning inom det större initiativet Snö, Vind & Betong, finansierat av Postkodlotteriet. Tillsammans med Fryshuset, Svenska Skidförbundet och Sveriges Olympiska Kommitté vill man nå ungdomar i socioekonomiskt utsatta områden och sänka trösklarna till idrott — och särskilt segling – genom delaktighet, tillgänglighet och sysselsättning.

Projektet sträcker sig mellan åren 2024 och 2028 och syftar till att skapa nya så kallade Blue Generation-hubbar för att erbjuda aktiviteter året om, ledda av unga för unga.

Detta hände under sommaren 2025

Hundratals ungdomar i åldern 13–19 år fick prova segling, vindsurf, paddling och andra aktiviteter i Fisksätra Holme. Det var gratis och öppet för alla under hela sommarlovet.

I Östersund öppnade en ny Blue Generation-hub, där ungdomar fick testa segling och SUP i Storsjön, samt windsurf och wing i Badhusparken.


Projektets mål och ambitioner

Inkludering och tillgång – att göra segling och vattensport möjligt för alla, oavsett bakgrund, genom att erbjuda aktiviteter utan kostnad och utan krav på förkunskap.

Unga leder unga – att ge ungdomar ledarroller inom verksamheten. På så sätt skapas förebilder och en gemenskap som bygger på delaktighet.

Hållbarhet genom återbruk – att samla in och återanvända utrustning för att minska kostnader, minska svinnet och öka tillgängligheten för fler.

Långsiktighet – att bygga upp en modell för framtiden som lever vidare även efter projekttiden och skapar nya generationer av seglare.


Under Allsvenskan i segling samlades flytvästar, brädor och annan utrustning in. På så sätt fick materialet nytt liv samtidigt som fler ungdomar fick möjlighet att delta.

Svenska Sjös segelbåt Elan 310 Groundbreaker lånades ut några dagar till projektet och blev en riktig höjdpunkt. Många av ungdomarna fick uppleva segling på en större båt för allra första gången.

Vi på Svenska Sjö båtförsäkringar är stolta och glada över att kunna stötta ett initiativ som gör verklig skillnad för ungdomar och samtidigt bidrar till att fler får upp ögonen för båtlivet.

Att förverkliga en långvarig dröm kräver både mod och beslutsamhet. För Karin Skyllermark blev det verklighet när hon i våras fick en plats i besättningen på Elan 310 "Groundbreaker" – ett initiativ från Skippo och Svenska Sjö inför årets upplaga av Gotland Runt.

Av över 100 sökande var det Karin som klev ombord – bokstavligen. Och på söndag står hon redo vid starten av världens största årliga havskappsegling.

En seglande rivstart

Vägen till dit har varit både intensiv och lärorik. Under våren har Karin deltagit i flertalet träningar och seglingar, och på kort tid lärt sig att hantera en kölbåt – något hon länge velat prova.

– Det var ganska länge sedan jag seglade regelbundet, och då var det främst jolle: Laser, 2-krona, RS och Hobie Cat. I våras var första gången jag på riktigt seglade kölbåt, berättar Karin.

Lärandet som lagarbete

Att som nybörjare kliva in i en kappseglingsbesättning är ingen liten sak. Men med stöd från skeppare Alice Rosberg och övriga ombord har Karin snabbt vuxit in i rollen – eller snarare, flera roller.

– Karin är ett jättebra exempel på varför man ska våga ta med seglare med mindre erfarenhet. Hon har provat alla roller ombord, och besättningen har lärt sig mycket av att få lära ut, säger Alice.

Förväntan och respekt inför starten

Med Gotland Runt bara några dagar bort råder både förväntan och viss nervositet.

– Jag ser mest fram emot att gå i mål! Men också hela tävlingen i sig. Jag har hört att starten ska vara något alldeles speciellt. Det jag oroar mig mest för är vädret – och hur jag kommer reagera om jag blir sjösjuk, säger Karin.

En hälsning till andra som drömmer

Vad vill hon då säga till andra som också funderar på att våga?

– Gör det! Att få segla med ett lag och tillsammans jobba mot ett gemensamt mål är fantastiskt. Man kommer in i det snabbare än man tror, säger hon.