”Hel, ren och balanserad” – Propeller-Björn om 40 år vid slipmaskinen
tors 11 dec. 2025
I snart fyra decennier har Björn Wall – bland sina kunder mer känd som Propeller-Björn – riktat, lagat och balanserat propellrar. Men att det var just propellrar han kom att hänge arbetslivet åt var något av en slump.
– Jag muckade från lumpen och hade ingenting att göra. Året innan hade jag sommar jobbat på en propellerfirma i Vårby, så jag sökte mig tillbaka dit och jobb. Det är helt sjukt om man tänker på det men det är fortfarande njutbart, säger Björn Wall.
Ett yrke som fastnade
Att propellrar inte var ursprungsplanen kan man lugnt säga. Men en yrkesstolthet och förmågan att få ut båtägare på sjön snabbt igen har gjort att han nu meckat propellrar i nära 40 år.
– Det är aldrig kul att vänta på en propeller i tre veckor – inte minst när semestern är kort och vädret nyckfullt.
Och snabbt går det. Under en högsäsongsvecka kan det bli 20-30 propellrar som passerar hans händer och maskiner. Kunderna är såväl privatpersoner som försäkringsbolag, varv och firmor.
– Drömscenariot är att kunden ska kunna komma in på måndagen och hämta en lagad och riktad propeller senast torsdagen samma vecka.






Små skador – stora konsekvenser
Enligt Björn missar många båtägare småfel som i längden kan ge större skador.
Jag brukar säga att en propeller ska vara hel, ren och balanserad – det är mitt motto. Om det är något man verkligen ska ta med sig så är det att balansen är allra viktigast. Faktum är att även nya propellrar direkt ur kartong kan vara i obalans och behöva justeras. En korrekt balanserad propeller förlänger livslängden på drev, motor, lager och tätningar.
Många gånger märker man inte om det finns en obalans; på en utombordare är det till exempel mycket svårt att upptäcka. Men även små vibrationer orsakar slitage. En motor som körs länge med konstanta vibrationer kommer helt enkelt att slitas mer – så enkelt är det.
Men värst är såklart en skadad propeller.
– När en kund frågar om de kan köra med en skadad propeller brukar jag rekommendera att göra det med viss försiktighet. Visst man kan åka med en i låga farter utan att det behöver göra allt för stor skada men jag återgår till mottot att den ska vara hel, ren och balanserad. Det är alltid bäst.
När går en propeller inte längre att reparera?
– Om den är lagad 4–5 gånger eller ifall den råkar vara krokig i navet kan det bli svårt. Nyckeln är att det ska vara lönsamt för mig och kunden. När det inte längre är det är det bättre att skaffa sig en ny.
Just nu, efter säsongen, är trycket extra högt. Han beskriver hösten som ovanligt intensiv. Och när det kommer till att sakta ner är det ingenting som finns på agendan.
– Jag tycker fortfarande att mitt arbete är väldigt roligt, säger Björn och fortsätter:
– Vad jag också förvånas över är att jag har hållit på i 40 år men kan än idag lära mig nya saker. Varje gång jag riktar en propeller märker jag att jag utvecklas.
Välj propeller efter båtliv
Med 40 års erfarenhet har Björn utvecklat en förmåga att läsa av både människor och båtar. Han menar att mycket sitter i de detaljer som båtägaren själv berättar.
– För att en propeller ska prestera som allra bäst behöver man veta ett antal saker. Det handlar om hur många som sitter i båten, hur den ska användas och hur båten känns. Propellern ska anpassas efter båtanvändandet.
– Om kunden berättar precis hur båten går, kan jag lättare erbjuda han eller hon den perfekta propellern.