Oljebyte på en utombordare – detta ska du tänka på!

2023 Mar, 29 (0) Kommentarer

Både kostnaden och arbetsinsatsen är minimal när det kommer till oljebyte i en utombordare. Är du osäker på hur man gör? Svenska Sjös skadereglerare Lasse Eriksson visar vägen!

Konsekvenserna för en motor som går på gammal och dålig olja kan vara avsevärda. Därför rekommenderar vi dig att inte snåla och genomföra ett oljebyte varje år. Här kan det dessutom vara värt att spendera lite extra pengar och satsa på orginaloljan till just ditt motorfabrikat.

– Hur man byter olja och om man måste göra det varje år? Där blir svaret att jag tycker att man byter olja varje år oavsett vad det är för storlek på motorn. Det är ingen jättekostnad men det är en trygg känsla att du har ny fin olja varje gång du startar motorn, säger Lasse Eriksson och fortsätter:

På en fyrtaktsmotor finns dessutom alltid ett oljefilter som kan vara bra att byta i samma veva. Vilka knep som gör det enklare berättar Lasse om här!

– Man ser till att man har en hink att samla upp all olja i. Alla olika märken har olika system och sätt att tömma oljan på. Men oftast är det en bult långt nere på riggen som oljan töms ifrån och en påfyllnad uppe där också oljestickan sitter, säger Lasse Eriksson.

Detta är bra att ha nära till hands vid ett oljebyte:

Ett tråg att samla upp den gamla oljan i, en tratt med slang om bulten för att tömma oljan sitter en bit upp på riggen, ytterligare en tratt för den nya rena oljan; den olja som tillverkaren rekommenderat till just din motor.

– Man lossar oljepluggen och när bulten släpper börjar oljan att rinna. Här kan det vara bra att vara redo med att fånga upp oljan med tråget eller en tratt kopplad till en slang som går ner i tråget, säger Lasse Eriksson.

När det är dags att fylla på ny olja är det viktigt att man fyller på rätt mängd.

Hur vet man hur mycket olja som ska vara i motorn?

– Det står i alla handböcker och på oljestickorna som finns i alla motorer. Där finns en minsta och en högsta nivå. Det är viktigt att man inte går över eller under dessa nivåerna. Vet man inte exakt kan man titta på oljestickan efter en liten stund när oljan fått rinna ner i motorn. En modern motor drar ingen olja att tala om och lägger man nivån mellan minsta och högsta klarar man sig hela säsongen, säger Lasse Eriksson.

Här hittar du de andra delarna av Svenska Sjös Utombordarskola en kunskapsserie producerad i samarbete med Skippo.se!

Comment (0)

Comments are closed.