Byta oljefilter på utombordare – vi visar dig knepen!
Att byta oljefilter kan verka både krångligt och kladdigt. I denna del av Svenska Sjös utombordarskola visar Lasse Eriksson, skadereglerare och utombordarexpert på Svenska Sjö, hur man byter oljefilter på en utombordare!
Att byta oljefilter har inte en speciellt hög svårighetsgrad. Dessutom är det något som de flesta båtägare med en utombordare bak på akterspegeln klarar av att göra på egen hand. Lasse Eriksson, skadereglerare hos Svenska Sjö, rekommenderar att alla båtägare att gör servicen årligen.
– Oljefiltret är en vital del av motorn som tar upp sot och andra föroreningar. Dessa uppstår när man kör en förbränningsmotor. Den ska bytas varje år tillsammans med motoroljan, så är det bara, säger Lasse Eriksson.
Saker som är bra att ha nära till hands vid byte av ett oljefilter är:
En trasa, ett tråg eller en hink att samla upp olja i, en avdragare eller en rörtång; ny motorolja, det nya oljefiltret och medföljande o-ring.
– Man börjar med att lägga en trasa under filtret som alltid sitter på motorn, det blir nämligen alltid lite spill det är ofrånkomligt. Sedan använder man sig antingen av en avdragare eller en rörtång. Man tar loss filtret och tar han om oljan i filtret och tömmer det i karet. O-ringen ska få en lätt oljefilm innan man med handkraft, aldrig hårdare än så, sätter dit det nya oljefiltret, säger Lasse Eriksson.
Här hittar du de andra delarna av Svenska Sjös Utombordarskola en kunskapsserie producerad i samarbete med Skippo.se!
Comment (0)