Byta olja i drevet – en enkel men viktig service!
Lika viktigt som att byta filter och olja i utombordarens motor är det att byta oljan i drevet. Svenska Sjös utombordsexpert Lasse Eriksson berättar hur du gör på bästa sätt och hur du håller utombordaren i topptrim.
Olja är relativt billigt och processen att byta är dessutom enkel. Att snåla lönar sig därför sällan. Kostnaden om oljan skulle vara dålig och göra skada på motorn är bra mycket högre.
– Att byta olja i drevet anser jag vara en årlig service, oavsett om det behövs eller inte. Hittar man vattenbakom oljepluggen har vi finns det en felkälla och man bör byta. Är det inget vatten menar jag ändå att oljan i växelhuset går så pass hårt att det är en förbrukningsvara, säger Lasse Eriksson.
Vid bytet är två saker extra viktiga att hålla utkik efter. Den första är föga förvånande vatten. Vad som däremot orsakat läckan behöver diagnostiseras. Därför är det alltid klokt att ta motorn till en kunnig verkstad.
– Är det vatten i oljan så är det med största sannolikhet en packbox som har gått sönder. Den vanligaste orsaken till detta är att man kört på en fiskelina som skurit sönder packboxen innanför propellern. Men det kan även vara andra felfaktorer. Därför är det viktigt att växelhuset provtrycks och provsugs för då kan man se vad som behöver åtgärdas, säger Lasse Eriksson.
Det andra man bör hålla utkik efter är metallspån och hittar man det kan det snabbt bli väldigt kostsamt.
Oftare än sällan är isåfall ett ras påväg. Då är det bara en fråga om tid innan motorn behöver kasseras eller totalrenoveras.
Hur byter man olja i utombordarens drev?
– Vi börjar med att lossa den undre av de två skruvarna av den anledningen att där ser vi ifall det kommer ut vatten. Tar man ut den övre skruven först får man ofta mer fart på oljan och det spills lättare, säger Lasse och fortsätter:
– Vi tömmer helt, byter packningarna, och fyller på ny olja underifrån. Detta är enklast att göra med tuber som går att köpa på bensinmacken. Med dessa trycker man ut oljan som om det vore en kaviartub och det kan gå åt uppemot två stycken på en motor. Fyll upp tills dess att det kommer olja ur det övre hålet. Låt tuben sitta kvar medan du skruvar i den övre skruven. Sätt sedan dit den undre skruven och dra åt de båda skruvarna – inte för hårt men ändå så att de sitter, säger Lasse Eriksson.
Bra att ha nära till hands är nya packningar, trasor för att torka upp eventuellt spill och ett tråg att samla upp den gamla oljan i.
Här hittar du de andra delarna av Svenska Sjös Utombordarskola en kunskapsserie producerad i samarbete med Skippo.se!
Comment (0)