Senast uppdaterad: | Version: |
4 mars 2024 | 3.0 |
1. Inledning
Svenska Sjö AB (“Svenska Sjö“, “vi“, “oss“, “vår“) är registrerad som försäkringsförmedlare enligt lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution hos Bolagsverket. Registreringen kan kontrolleras i Bolagsverkets Näringslivsregister. Som försäkringsförmedlare står vi under Finansinspektionens tillsyn. Konsumentverket utövar tillsyn över oss vad avser vår marknadsföring och Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) utövar tillsyn över oss såvitt avser vår hantering av personuppgifter.
Svenska Sjö är en försäkringsförmedlare till Trygg-Hansa, filial till Tryg Forsikring A/S (“Försäkringsgivaren“) och förmedlar därmed Försäkringsgivarens försäkringsprodukter. Detta finns registrerat hos Finansinspektionen.
Försäkringsdistribution inbegriper att ge råd om eller föreslå försäkringsavtal baserat på dina önskemål och behov, utföra annat förberedande arbete innan ett försäkringsavtal ingås och att bistå vid förvaltning och administration av ett försäkringsavtal.
Dessa allmänna villkor (“Allmänna villkor“) gäller för våra tjänster i samband med försäkringsdistribution och för de tjänster som vi tillhandahåller via våra digitala kanaler, t.ex. på vår webbplats www.svenskasjo.se (“Webbplatsen“). På Webbplatsen kan du t.ex. använda vårt verktyg för premieberäkning eller få information om dina försäkringar och offerter genom att logga in på Mina sidor.
Villkoren för försäkringsdistribution framgår även av information som följer med ditt försäkringsbrev.
Genom att använda våra tjänster godkänner du dessa Allmänna villkor.
2. Ersättning
Svenska Sjö har rätt till ersättning från Försäkringsgivaren för försäkringsdistributionen. Du som kund betalar försäkringsavgifter till Försäkringsgivaren för den aktuella försäkringen. Svenska Sjö får från Försäkringsgivaren en provisionsersättning om 25 % av årets totala premieintäkt för försäkringsdistributionen samt för administration och marknadsföring av försäkringarna. Medarbetare hos Svenska Sjö får ingen rörlig ersättning för försäkringsdistribution i sig.
Dessutom får vi en ersättning från Försäkringsgivaren för dessa tjänster om skaderesultatet är bättre än förväntat. Vi är måna om våra kunder och allt eventuellt överskott betalas tillbaka till kunder som är båtklubbsmedlemmar och till medlemmens båtägarorganisation.
Tjänsterna som tillhandahålls i våra digitala kanaler, t.ex. på Webbplatsen, och som inte avser försäkringsdistributionen i sig eller tillhörande tjänster är kostnadsfria.
3. Ansvar
Som försäkringsförmedlare är försäkringsförmedlaren ansvarig för ren förmögenhetsskada som kan uppstå genom förmedlingsuppdraget.
Svenska Sjö har sin ansvarsförsäkring hos Gjensidige Forsikring ASA Norge, svensk filial, 516407-0384, via Nordeuropa Försäkring AB, 556632-
6657. Gjensidige Forsikring ASA Norge via Nordeuropa Försäkring, Box 56044, 102 17 Stockholm, Telefon: 08-664 51 00, Mail: info@nordeuropa.se, www.nordeuropa.se. Krav med anledning av försäkringsförmedlingen kan riktas direkt mot Gjensidige/Nordeuropa, se kontaktuppgifter.
Förutsättningen för att framställa sådant krav är att ersättning inte redan har utbetalats av Svenska Sjö samt att kravet framställs inom skälig tid, dock senast inom 10 år. Försäkringsbelopp är 1 300 380 euro per skada och 2 600 750 euro totalt för alla skador under ett år.
För de tjänster som vi tillhandahåller i våra digitala kanaler och som inte avser försäkringsdistribution eller tillhörande tjänster ansvarar vi endast för direkta skador och inte för indirekta skador såsom utebliven vinst eller intäkt. Denna begränsning gäller inte om vi har varit uppsåtliga eller förfarit grovt vårdslöst eller om annat följer av tvingande lag.
Våra tjänster i våra digitala kanaler tillhandahålls i “befintligt skick”. Vi vidtar rimliga åtgärder för att de alltid ska vara tillgängliga, men vi kan inte garantera detta.
4. Ångerrätt
När du tecknar en försäkring på distans har du som konsument enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) rätt att inom fjorton (14) dagar ångra ditt köp av försäkring. Vill du ångra ditt köp kontakta oss inom denna tid, se punkten 11 nedan för kontaktuppgifter.
5. Immateriella rättigheter
Innehållet på vår Webbplats och i våra digitala tjänster, såsom text, varumärken, grafik, logotyper, bilder samt sammanställningar av dessa och mjukvara som används för att tillhandahålla våra digitala tjänster (“Immateriella rättigheter“) tillhör oss, våra licensgivare eller leverantörer. Immateriella rättigheterna är skyddade av tillämpliga lagar, inklusive lagen (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (upphovsrättslagen) och andra lagar som skyddar immateriella rättigheter och äganderätt. Du förbinder dig att följa tillämpliga lagar avseende de Immateriella rättigheterna.
Du får härmed en icke-exklusiv, icke-överlåtbar, i tiden begränsad rätt och licens att använda våra digitala tjänster. Du får inte överlåta denna licens eller någon del av denna eller på annat sätt överföra dina rättigheter enligt licensen till någon tredje part.
6. Hantering av personuppgifter
Information om vår hantering av dina personuppgifter, bland annat information om de ändamål som vi hanterar dina personuppgifter för, vilka vi delar personuppgifter med och om dina rättigheter, hittar du på Webbplatsen på denna sida.
Som försäkringsförmedlare hanterar vi även personuppgifter på uppdrag av Försäkringsgivaren. När vi hanterar personuppgifter på uppdrag av Försäkringsgivaren, t.ex. för att administrera försäkringen och genomföra skadereglering, gör vi det som ett så kallat personuppgiftsbiträde. Försäkringsgivaren ansvarar för denna hantering av personuppgifter. Vår hantering av dina personuppgifter som personuppgiftsbiträde till försäkringsgivaren regleras i ett särskilt avtal mellan oss och Försäkringsgivaren. Närmare information om Försäkringsgivarens hantering av dina personuppgifter hittar du på deras webbplats. Se även punkten 11 nedan för kontaktuppgifter till Försäkringsgivaren och Försäkringsgivarens dataskyddsombud.
7. Klagomål
Om du inte är nöjd med våra tjänster eller om vi av någon anledning inte lever upp till dina förväntningar ber vi dig att i första hand vända dig till handläggaren som du har haft kontakt med hos oss. På så sätt kan vi få eventuella nya upplysningar och bättre förutsättningar att reda ut eventuella missförstånd.
Om du har klagomål rörande vår försäkringsdistribution kan du vända dig genom att skriva till vår klagomålsansvarig. Vår klagomålsansvarig är Elsa-Maria Rengbrand, se punkten 11 nedan för kontaktuppgifter. Vi besvarar ditt klagomål så snart som möjligt. Klagomål med anledning av försäkringen ska ställas till Försäkringsgivarens klagomålsansvarig. Det gör du genom att kontakta Försäkringsgivaren på denna sida. Det är kostnadsfritt att framställa klagomål till oss eller Försäkringsgivaren.
Om klagomålet gäller en skada kan du alltid vända dig till vår skadeprövningsnämnd för att få ditt ärende omprövat. Nämndens prövning är kostnadsfri. Skadeprövningsnämnden består av representanter från båtägarorganisationerna och en jurist. Se punkten 11 nedan för kontaktuppgifter.
8. Möjlighet att få en tvist prövad utanför domstol
Om du inte är nöjd efter det att klagomålsansvarig prövat ditt klagomål eller i övrigt inte är nöjd med våra tjänster kan du naturligtvis även vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), se punkten 11 nedan för kontaktuppgifter. Observera att det finns tidsgränser när det gäller möjligheterna att vända sig till ARN. En anmälan till ARN måste normalt ha kommit in till ARN inom ett år räknat från tidpunkten för ditt klagomål till oss eller Försäkringsgivaren. I ARN står respektive part för sina respektive kostnader under förfarandet oavsett vilken bedömning som ARN gör i ärendet.
EU-kommissionen ställer även en plattform för tvistlösning utanför domstol till förfogande för konsumenter. Plattformen gör det möjligt för dig som privatperson att lösa tvister i samband med beställningar på Internet utan att behöva gå till domstol. Plattformen för tvistlösning finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats.
9. Tvistelösning och tillämplig lag
Du har naturligtvis också rätt att få en tvist prövad i allmän domstol.
Svensk lag gäller för dessa Allmänna villkor.
10. Ändringar till dessa allmänna villkor
Dessa Allmänna villkor gäller tillsvidare. Vi kan ändra dessa Allmänna villkor. En ändring till de Allmänna villkoren träder i kraft trettio (30) dagar efter det att du har fått information om ändringen. Vi lämnar normalt information om villkorsändringar via e-post till din registrerade e-postadress och på Webbplatsen. Om du fortsätter att använda våra tjänster efter det de nya villkoren trätt i kraft anses du ha godkänt de nya villkoren.
11. Kontaktuppgifter
Försäkringsförmedlare
Svenska Sjö AB Org.nr. 556221-0343 |
Postadress: Västerhalmsplan 2, 185 31 Vaxholm
Telefon: 010-490 49 00 E-post: info@svenskasjo.se Webbplats: www.svenskasjo.se |
Försäkringsgivare
Trygg-Hansa Försäkring filial | Bolagsverket | Org.nr 516403-8662 |
Postadress: 106 26 Stockholm
Telefon: 0771-111 110 Webbplats: www.trygghansa.se Dataskyddsombud: dpo@trygghansa.se |
Klagomålsansvarig
Elsa Maria Rengbrand |
Samma adress som Svenska Sjö
E-post: [u]@svenskasjo.se |
Skadeprövningsnämnden på Svenska Sjö | Samma adress som Svenska Sjö
E-post: bfk@svenskasjo.se |
Allmänna reklamationsnämnden, ARN | Postadress: Box 174, 101 23 Stockholm
Telefon: 08-508 860 00 E-post: arn@arn.se Webbplats: www.arn.se |
Bolagsverket | Postadress: 851 81 Sundsvall
Telefon: 0771 670 670 E-post: bolagsverket@bolagsverket.se Webbplats: www.bolagsverket.se |
Finansinspektionen | Postadress: Box 7821, 103 97 Stockholm
Telefon: 08-408 980 00 E-post: finansinspektionen@fi.se Webbplats: www.fi.se |
Integritetsskyddsmyndigheten, IMY | Postadress: Box 8114, 104 20 Stockholm
Telefon: 08-657 61 00 E-post: imy@imy.se Webbplats: www.imy.se |
Konsumentverket | Postadress: Box 3489, 103 69 Stockholm
Telefon: 0771-42 33 00 E-post: konsumentverket@konsumentverket.se Webbplats: www.konsumentverket.se |