Tips inför vinteruppläggningen

2019 Sep, 30 (0) comment

Vi hoppas att du har haft en härlig båtsommar

För många av oss börjar båtsäsongen närma sig sitt slut.

Här kommer några enkla tips på hur du kan undvika obehagliga överraskningar när du ska ta upp båten för vinterförvaring. Vi vill också gärna få dig att, hur tråkigt det än låter, vara riskmedveten och att kolla till båten regelbundet. Gör det till en vana, en rutin lika naturlig som andra aktiviteter i din vardag.

En av de vanligaste skadorna som inträffar vid torrsättning är att båten lyfts med ett av lyftslingen runt drevet eller propelleraxeln. Det bästa sättet för att undvika sådana händelser är att man noggrant märker ut var slingen ska placeras vid lyft. För att undvika klämskador vid lyft är det också viktigt att det används ett lämpligt lyftok och lyftstroppar som är rena och fria från grus för att undvika skrapskador.

Ta det lugnt vid avmastningen, tänk på att master ofta är tyngre i toppen än vad man kan tro så se till att fästa slingen ovanför mastens tyngdpunkt.

Kontrollera vaggan eller bockarna i god tid innan upptagningen för att se att inga bultar eller andra delar är skadade och behöver bytas. Var noggrann när båten sätts ner och se till att båten står i huvudsak på kölen så att inte stöttorna trycker in skrovet.

Bind aldrig fast presenningen i bockarna eller stöttorna då det kan innebära de dras omkull vid kraftig vind.

När båten är uppe för vinterförvaring

Kontrollera regelbundet att presenning och annat täckmateriel sitter ordentligt. Det kan annars ge oönskat vatten i båten men också riskera att båten välter då stormar tar tag i en fladdrande press. Har det snöat? då är det extra viktigt med tillsynen och att få bort snö så att det inte blir smältvatten i båten. Kolla också att båten ligger väl på stöttorna och att den inte rört sig.

Vinterförvaring av utombordare – Stöldskydd

Har du båten på en uppläggningsplats du delar med andra så är det bäst om ni har nattvakt. Även när båtarna är på land, främst tiden under och efter upptag, då vi av erfarenhet vet att årets andra stöldvåg brukar komma. Läs mer information från polisen här.

Se till att motor och drev är märkta. Det kan innebära att det är mindre intressanta att stjäla då de går att identifiera om de påträffas. Har du en nyare, upp till fem år gammal motor så är du extra utsatt, det ser vi i stöldstatistiken. Stöldtrenden går mot nyare och allt större motorer.

Det säkraste är att montera av motorn över vintern och förvara den inlåst eller hos en serviceverkstad.

Är den för stor för att monteras av så kan spårsändare på motor också vara effektivt och ger rabatt på premien. Testa att du har kontakt med sändaren så den fungerar när det kan behövas. Byt till fräscha batterier. Reagera på signal från sändaren, stölderna brukar ske på nätterna när vi normalt sover.

Lås fast motorn ordentligt om du inte kan ta av den. Försök att ställa upp båten så det är trångt att komma åt motor och drev. Tänk dig att du ska få loss din egen motor och frakta iväg den, går det lätt så kommer tjuven garanterat tycka samma sak, klura ut ngt som gör det svårare. Det gäller att hela tiden tänka ”göra det svårare och mindre attraktivt för tjuven”. Har du båten med motor på stående på trailer hemma på garageuppfarten eller vid fritidshuset? Just garageuppfarten är ett inte ovanligt ställe där motorer försvinner. Kan du ställa den mindre synligt så den inte lyser från vägen är mycket vunnet.

Som tidigare nämnts och viktigast av allt, om motorn inte är avplockad och inlåst, är att ha uppsyn och bevakning där du har din båt. Håll ögon och öron öppna och rapportera händelser och incidenter till varandra och andra klubbar i närheten.

Här kan du läsa mer om vad du kan gör för att förebygga skada

Ladda också gärna ner vår Båtägarguide för ännu mer information och tips.

Comment (0)

Comments are closed.