Svenska Sjö i stor räddningsinsats under Gotland Runt
I efterspelet av Gotland Runt inleddes en stor räddningsinsats för att hitta och ta i hamn den havererade båten Pandion. Båten som är försäkrad hos oss i Svenska Sjö har nu hittats efter flera dygn till sjöss. Här återberättar Svenska Sjös vd Per Nikolausson som koordinerade insatsen hur räddningen gick till.
Årets Gotland Runt har kommer med all sannolikhet gå i minne som ett av de blåsigare. Ett väder som krävde otaliga avbrott och flera skador på de deltagandes båtar. En av dessa var Farr 38:an Pandion som norr om Gotska Sandön bröt sitt roder. De två besättningsmännen ombord fick undsättas med helikopter och Pandion lämnades för att driva då sjön var alldeles för hög och vädret likväl oförlåtande.
Men historien var historien långt ifrån över.
Efter att besättningen lämnat Pandion sjösattes en insats för att rädda båten. I spetsen av denna stod vi på Svenska Sjö Båtförsäkringar tillsammans med Team Marine.
– Vi började omedelbart med att leta efter en resurs som kunde åka ut i det extrema vädret. Klockan halv nio på tisdagsmorgonen var det bogserbåten Brage som kastade loss från Ornö och satte fart ut mot Östersjön, säger Per Nikolausson, vd på Svenska Sjö, som var med och koordinerade räddningsinsatsen.
Räddningsinsatsen tog hjälp av SMHI
Brage satte genast kurs mot den plats Pandion havererat på. Därefter inledde bogserbåten en sökning baserat på modeller som SMHI tagit fram. I dessa modeller hade myndigheten räknat på vind och strömmar för att göra en så god prognos som möjligt om var den havererade båten kunde befinna sig.
– Besättningen hade agerat helt rätt och gjort drivankare av två segelsäckar. Modellen vi fick från SMHI gav dock inte resultat och vi fick vända oss till andra åtgärder, säger Per Nikolausson.
Då kontaktades Frivilliga Flygkåren på Gotland. Vinden var dock för stark för att kunna skicka några flygplan och sökandet blev begränsat till ytan med assistans från fraktfartyg i området.
Med hjälp av satellittelefon fick Per kontakt med besättningar ombord på fraktfartyg från såväl Taiwan som Ukraina och Bulgarien.
– Vi var i kontakt med åtminstone sex olika fartyg för att få hjälp med att hitta och identifiera båten och alla vi var i kontakt med var otroligt hjälpsamma, säger Per Nikolausson.
Räddningen kom tillslut från luften
Klockan fem på tisdagseftermiddagen lyckades tillslut Kustbevakningens flygplan få syn på en segelbåt utan varken segel eller besättning. med hjälp av bilder som Kustbevakningen tagit från luften kunde man snabbt konstatera att det var Pandion som nu hade hittats.


Brage fick genast ta del av koordinaterna och satte kurs mot den förlorade båten. Efter tre syntes Pandion på bogserbåtens radar och en timme senare var man framme vid haveristen. Då befann sig båten cirka 30 sjömil utanför den estländska ön Hiiumaa.
Men att bogsera Pandion var det ännu ingen fråga om. Vädret var fortsatt allt för oförlåtande.
– Först igår vid klockan sex på kvällen kunde Brage koppla fast den havererade segelbåten och sätta kurs mot Stockholm, säger Per Nikolausson.
Nu har Pandion tagits till Svinninge där man ska inspektera roderskadan.
– Vi kommer att göra en besiktning där vi ser vilket skick båten är i men det finns ingenting som talar för att den inte ska gå att reparera. Tack vare att seglarna agerat rådligt med att förbereda båten för att driva så har inget vatten trängt in, säger Per Nikolausson och fortsätter:
– Vi kommer att prata med seglarna och gå igenom händelseförloppet för att se vad vi kan lära oss utav det som har hänt.
Båtägaren och försäkringstagaren Jon Sindeman menar att det jobbigaste var när han såg båten flyta iväg från helikoptern.
– Själva kappseglingen och att vi tog oss i land kändes ganska så lugnt helt tiden. Däremot var det som båtägare tufft att se Pandion flyta iväg. Men jag tycker att man skött hela sökinsatsen väldigt bra. Vi har haft löpande kontakt och jag har under de senaste dagarna inte känt mig särskilt orolig, säger Jon Sindeman.
Comment (0)