Riksdagens båtlivsutflykt besökte Svenska Sjö!

2023 Jun, 29 (0) Kommentarer

Riksdagens årliga båtlivsutflykt blev en succé när Svenska Sjö Båtförsäkringar, branschorganisationen Sweboat, Svenska Båtunionen och 28 riksdagsledamöter gav sig ut i skärgården. Dagen gick ut på att sprida kunskap och föra dialog kring viktiga frågor inom båtbranschen.

Solen strålade och luften var varm när de 28 riksdagsledamöter som ingår i Riksdagens Båtlivsnätverk kastade loss från Skeppsbron. Årets båtlivsutflykt gick till Vaxholm där vi på Svenska Sjö Båtförsäkringar stod som värdar tillsammans med våra ägarorganisationer Sweboat och Svenska Båtunionen.

Båtlivsutflykten går ut på att sprida kunskap om fritidsbåtslivet till landets högsta beslutsfattare. Under dagen lyftes frågor som är viktiga för båtfolk, bransch och båtlivsorganisationer.

– Det är ett utmärkt arrangemang där vi delger vår kunskap om båtbranschen till landets beslutsfattare. På så vis blir de bättre rustade för det de ska besluta om. Att göra det hos Svenska Sjö passar extra bra då det är ett så gott exempel på hur vi verkar tätt mellan det ideella båtlivet och den kommersiella sidan, säger Mats Eriksson, vd på Sweboat.

De frågor som diskuterades var bland annat Tullverkets bristande uppdrag och resurser i att agera mot stöldgods som förs ut ur landet.

– Vad vi framförallt tryckte på var Tullverkets har möjlighet att kontrollera gods och hur svåra de kriminella nätverken är att komma åt. Vi belyste att Stockholm varit en region där samverkan mellan olika polisområden och det civila samhället varit väldigt framgångsrikt. Tyvärr har denna samverkan kraftigt minskat på grund av resursfördelningar, säger Per Nikolausson, vd på Svenska Sjö och fortsätter:

– Samtidigt behöver vi vara ödmjuka och ställa båtlivets problem i relation till skjutvapenvåldet. Dock måste man jobba på båda fronter för att båtägare ska få kunna ha sina saker trygga. Frågan är en ständigt återkommande sådan för såväl båtbranschen som för försäkringsbolagen.

Båtlivsutflykt som ger inblick i branschen

Det lades även vikt vid orättvisan i att gästhamnsplatser har dubbelt så hög moms som camping och hotell. Ett annat ämne var behovet av längre framförhållning vad gäller skrotningspremier för uttjänta båtar och motorer.

– Från Sweboats håll tog vi bland annat upp den bristande kunskapen om branschen hos flera av landets myndigheter. Det rör allt från ofattbara förslag på att vattenskotrar inte ska få köra i naturreservat till hastighetsbegränsningar, säger Mats Eriksson.

Comment (0)

Comments are closed.