Passbåten Eva – en veteran värd att se
En veteran som inte lämnar någonting att önska och får åskådarna att studsa. Följ med ombord på Eva – ett mästerverk signerad Carl Plym – i inslaget i artikeln!
En välrenommerad veteran signerad Carl Plym. Linjerna hos passbåten idag känd som Eva växte fram efter att mästerkonstruktören varit på resa i Amerika. De linjer som svenska konstruktörer vanligtvis varit kända för hade nu fått sig ett rågat mått av den nya världen. Båten skulle vara snabb, slank och exklusiv utan att göra avkall på dess sjöförmåga.
Totalt byggde man på Neglingevarvet (Stockholms Båtbyggeri AB) åtta skrov och ett av dessa blev Eva. När hon sjösattes 1930 levererades hon först till Stockholmsutställningen innan arkitekten Sigurd Lewerentz tog över henne för pendling mellan Utö och Djurgårdsbrunnsviken i Stockholm.
Har du en oförsäkrad veteranbåt? Här kan du läsa mer om Svenska Sjös nya veteranbåtsförsäkring. En försäkring speciellt framtagen i samarbete med Veteranbåtsföreningen och Båthistoriska Riksförbundet.
Detaljrikedomen är slående och det förvånar knappast att Sigurd själv var med och ritade de beslag som än idag klär däcket. Stävbeslaget i fören kan få vilken åskådare som helst att kastas tillbaka till ett 30-tal i Art deco-stil. Lewerentz var dessutom i gott sällskap vad gällde båtsmak då ett av de resterna sju exemplaren såldes till tändstickskungen själv – Ivar Kreuger. En man med flera namnkunniga veteranikoner vid sin brygga.
Världen fick aldrig fler
Carl Plyms ambition var att båtarna skulle serietillverkas men dessvärre hann han gå bort i en tragiskt flygolycka innan första exemplaret någonsin hann se dagens ljus. Namnet Plym levde dock vidare. Under Stockholmsutställningen fick båtarna till följd av sin fyrkantiga hytter smeknamnet Plymdroskor när de körde runt dignitärer på fjärdarna.
Inne i hytten visar sig uppfinningsrikedomen från ännu en sida. Vad de fönster som våra samtida båtkrämare skulle beskriva som panorama går att rulla ner med vev. Precis som på bilar från samma era. Men Eva slutar inte imponera där. Under däck är hon utrustad med en rak åtta från Rolls Royce som generear hela 250 hästkrafter! En magstark uppgradering mot den tidigare motorn från amerikanska Grey Marine på 130 hästkrafter.
Längst bak i aktern har Eva en extra sittbrunn – en så kallad svärmorsplats!
Se Skippo.se:s inslag från båtmässan Allt för Sjön!
Comment (0)