Nya regler för toatömning – avgift och ändrad tillsyn

2023 Apr, 19 (0) Kommentarer , ,

Från och med 1 maj får hamnar med tömningsstation för toalettavfall börja ta ut en avgift för användning. Samtidigt införs kommunal tillsyn i hamnarna. Allt som allt ska dessa nya regler göra tömning lättare i det långa loppet.

Snart införs nya regler gällande toalettavfall och tömning i hamn. Med hjälp av experter reder vi på Svenska Sjö ut varför ändringarna görs, och hur de ska fungera.

Grundtanken med toatömningslagen har hela tiden varit att förbättra närmiljön hav, sjöar och vattendrag. Parallellt har det även motarbetat övergödning av samma vatten. Men såväl bransch- och båtfolk, som Transportstyrelsen, den ansvariga myndigheten, ser lagen som något av ett misslyckande.

Nya regler ska ger fler stationer

Stationerna där tömning av toalettavfall varit möjligt har varit för få, de har sällan fungerat, och ofta varit kostsamma för gästhamnen eller båtklubben som underhållit dem.

– Utifrån den repsons vi fått från från fritidsbåtsägare och hamnar har kravet inte fungerat så som föroppningen. Även om de allra flesta vetat om kraven. Flera hamnar har blundat för kravet och inte byggt tömningsstationer. Mycket på grund av att risken för tillsyn har varit ganska så liten, säger Lina Petersson, sakkunnig inom sjöfartens miljöfrågor på Transportstyrelsens sektion för miljö.

Tillsynsansvaret som tidigare legat hos Transportstyrelsen lämnas nu åt kommunerna. Tanken är att den nya regler ska möjliggöra fler inspektioner och bättre uppföljning. Kravet på att kunna ta emot avfall i hamn kommer emellertid att vara detsamma.

– Man måste kunna ta emot allt avfall som normalt anlöpande båtar har. Är det en båtklubb där det inte finns hemmahörande eller gästande båtar som har däckstömning behövs det inte, men då är det viktigt att man gör en inventering som i sin tur ligger till grund för planen, säger Lina Petersson.

Samtidigt som kraven på hamnar och båtklubbar ökar och tillsynen förbättras sker ännu en ändring. Regeln om att hamnar inte få ta betalt för mottagandet av toalettavfall slopas.

Förhoppningen är att fritidsbåtshamnar ska kunna minska omkostnaderna för tömningsstationen. På så sätt ska fler båtklubbar eller kommersiella hamnar vilja bygga tömningsstationer.

– Avgiften ska vara direktkopplad till kostnaderna, och det kommer inte vara tillåtet att gå med vinst, säger Lina Petersson, sakkunnig inom sjöfartens miljöfrågor på Transportstyrelsens sektion för miljö.

SvSjo-nyaregler-nya-regler-toatomning
Carl Rönnow, sakkunnig inom miljö och hållbarhet på SBU, och Lina Petersson på sektionen för miljö på Tarnsportstyrelsen berättar om de nya reglerna och varför de görs.

En efterlängtad regeländring

Beskedet att den så kallade ”no special fee”-principen slopas är ett som Svenska Båtunionen, SBU, väntat länge på.

– Det finns har inte funnits något incitament för en båtklubb, gästhamn eller kommun att underhålla tömningsstationerna på ett bra sätt. Ser man till hur systemen fungerat sedan det infördes krav på att tömma toalettavfall i hamn har det varit under all kritik. Framförallt sedan i fjol när Transportstyrelsen tog bort möjligheten att rapportera huruvida en station fungerat eller inte, säger Carl Rönnow, sakkunnig inom miljö och hållbarhet på SBU.

Hur avgiften ska utformas och vad slutpriset vid pumpen kommer däremot bli är svårt att säga. Men den nya förordningen tillåter inte att avgifterna är större än 70 procent av den totala underhållskostnaden.

– När den matematiska biten av hur avgifterna ska utformas faller på plats så tror jag att detta kommer att bli väldigt bra, säger Carl Rönnow.

Den nya tillsynen är också något som han och Svenska Båtunionen ställer sig positiva till.

– När kommuner ska börja bedriva tillsynen är det är en möjlighet för båtklubben att leva upp till regelverket vilket i sin tur gynnar båtägarna.

Har du fler funderingar kring båtliv och miljö, här ger vi på Svenska Sjö en överblick!

Comment (0)

Comments are closed.