Gustav bygger rak stäv på gammal trimaran – ett vansinnesprojekt?

2024 Feb, 23 (0) Kommentarer

Dumdristighet eller en potentiell succé med rak stäv? Skippos Gustav Morin bygger om den gamla stäven på sin trimaran från en traditionell med överhäng till en modernare variant som är rak och sylvass. Är det rimligt? Förmodligen inte men som ordspråket säger: ”Friskt vågat hälften vunnet”.

Från renovering till bantningskur och till slut total ombyggnation. I detta avsnitt av projektet Banta för fart är vi lite extra glada över att Gustav tagit in hos Honors Yachts på Värmdö. För när han kläckte idén om att göra stäven rak och modern var Anndy inte sen med att – bokstavligt talat – hugga in.

Modernt och snyggt eller bara korkat med rak stäv?

Det finns en stor grupp som avskyr de modernt raka, ibland till och med negativa stävarna. Och det med all rätt då de kan göra det snudd på hopplöst att komma iland på skärgårdens sluttande klipphällar. Men samma argument går inte att applicera på en trimaran då man oftast lägger till med ena sidoskrovet mot eller till och med uppe på klipporna. Annars är motargumenten mest att det inte kommer att tillföra båten så himla mycket. Kommentaren ”hur kan du addera vikt när målet varit att banta?” har också förekommit.

Se alla avsnitt i serien Banta för fart här.

Ett annat motargument är väl att ytterligare ett projekt skjuter sjösättningen än längre fram i tiden. Kanske borde fokus istället läggas på att trimmisen ska bli seglingsbar. Frågan om båten verkligen blir så mycket snabbare av denna modifikation kvarstår även den.

När Gustav presenterade idén för Anndy på Honors Yachts och otroligt nog var hans bemötande lika positivt som hos Vaxholm Komposit när vi bollade tankarna kring att såga bort sittbrunnen. Det var fantastiskt kul att göra om hela sittbrunnen och resultatet blev fantastiskt. Så varför inte ta chansen nu när Anndy tände på idén om en sylvass stäv?

Sagt och gjort.

Risk att det ser hemmagjort ut

Utan att bli allt låta ordvitsarna flyga allt för mycket så finns det en överhängande risk att Gustav nu tar sig vatten över huvudet. Exemplen på hemmagjorda renoveringar som helt ändrar en båts linjer är många och ofta ganska osmickrande. En potentiell patrull att stöta på är att den nya näbben skulle bli konkav. Något som varken gör båten snabbare eller snyggare.

Men med Anndy vid sin sida behöver man inte oroa sig. Här finns know-how inom så väl bygg-, som spackel- och slipteknik. Vad man sen ska använda för material får de lärde tvista om, vår expert har sin syn och det räcker gott och väl.

Vi på Svenska Sjö är stolta sponsorer av projektet och hoppas en dag snart få se Gustavs trimaran i sjön!

Comment (0)

Comments are closed.