Rätt och fel vid grundstötning – viktiga saker att tänka på
En grundstötning kan komma plötsligt och hända även den bästa. Men gör man fel efter att motorn gått på kan skadorna snabbt bli större. Svenska Sjös Lasse Eriksson berättar hur avgör du om det är säkert att fortsätta som vanligt, ifall du bör ta dig till nödhamn eller helt enkelt kalla på bogsering.
Jag har gått på grund, kan jag ändå köra till hem? Frågan har nog de flesta som gjort en grundstötning ställt sig själva. Det enkla svaret är ja men försiktighet bör iakttas.
– Den enkla bedömningen är att om man har drivning framåt kan man köra hemåt mot hemmahamnen. Skulle det däremot läcka ut olja ska du inte köra. Är propellern eller propelleraxeln skadad så kan du köra hem, men i sakta tempo, säger Svenska Sjös Lasse Eriksson.
Hur vet man att man har ett oljeläckage?
– Då kommer det att komma fina färger på vattnet, så kallade oljeringar. De sprider sig ifrån växelhuset och är ganska enkla att upptäcka. Skulle det blåsa mycket kan det dock vara svårt att se men det är oftast inte där man kör på. I de flesta fallen är det nära hemmet och där man har åkt förut, säger Lasse Eriksson.
I videon kan ni se en utombordare som gått på där propellern fått sig en rejäl törn och där dessutom propelleraxeln tycks vara böjd. Utombordaren ser med andra ord ganska tilltygad ut. Trots detta kunde ägaren ta sig till hemmahamn i lugnt tempo utan att skadorna på motorn blev värre.
Men om man inte kan ta sig hem för egen maskin då?
Om det det skulle läcka ut olja vid en grundstötning och du är försäkrad i Svenska Sjö kan du ringa till Svenska Sjö assistans. Då kommer vår samarbetspartner Team Marine som bogserar till till en säker hamn för reperation.
Här hittar du de andra delarna av Svenska Sjös Utombordarskola en kunskapsserie producerad i samarbete med Skippo.se!
Comment (0)