Anoder – så enkla är de att byta på din utombordare

2023 May, 03 (0) Kommentarer , , , , , ,

Anoder, eller offeranoder – kärt barn har många namn. Men när har de gjort sitt, varför blir mina anoder inte dåliga och hur byter man en anod på instan av motorn? Vår expert Lasse Eriksson reder ut frågetecknen.

Anoder, vad är de bra för och hur vet man när det är dags att byta? Vår expert Lasse Eriksson reder ut frågorna och visar hur man gör.

– Vi kallar det för offeranoder. De är tillverkade i ett material som är sämre än det material som motorn är gjord av. Detta innebär i sin tur att de galvaniska strömmarna påverkar anoderna så att de tar slut, försvinner eller blir vita och pulvriserade. Ser man att dessa börjar bli dåliga så är det dags att byta, säger Lasse Eriksson.

Offeranoderna är enkla att se och de flesta båtägare lär lägga märke till en anod som har gjort sitt.

Går det att byta anoderna på egen hand?

– Vissa av anoderna i motorn kan man byta själv och en tumregel är att byta de synliga själv. Är det däremot så att man behöver ta bort luckor, kåpor med mera så bör man inte byta själv. Då behövs nämligen packningar och allt möjligt, säger Lasse Eriksson.

Att besiktiga de invändiga anoderna på till exempel motorblocket kräver dock att man skruvar ut bultskallen. Dessa har specificerade intervaller på när de bör bytas som brukar ligga på ett antal hundra timmar beroende på vilket motormärke man har.

Sen finns det ju olika material, tillexempel, aluminium, zink, och magnesium – hur ska man tänka där?

– Zink lämpar sig väl för båtar som åker i saltvatten, det vill säga på västkusten. Aluminium åker vi med i bräckt vatten på ostkusten och slutligen använder vi magnesium i sötvatten. Det är väldigt viktigt att man använder rätt material på rätt plats och framförallt får man aldrig blanda, säger Lasse Eriksson.

Själva bytet är sällan svårare än att skruva loss och byta. Men om anoderna ser ut som nya efter en sommar kan det vara klokt att kika närmre.

– Om anoden ser nästan ny ut så är kontakten fel och den är troligtvis inte integrerad med motorn. Detta kan lösas genom att putsa lite på ytan där anoden ska sitta, då får den bättre kontakt, säger Lasse Eriksson.

Offeranoder kostar några hundra kronor om året men det är en service som är bra mycket billigare än att behöva exempelvis ett topplock.

Här hittar du de andra delarna av Svenska Sjös Utombordarskola en kunskapsserie producerad i samarbete med Skippo.se!

Comment (0)

Comments are closed.