Bärgning av båt – se hur det går till när olyckan varit framme
Vi får följa med Svenska Sjös skadereglerare Per Ingberg och Niklas Eriksson, specialist på båtskador, på en bärgning. I klippet nedan får ni se båten bärgas och vi berättar hur det faktiskt går till när Svenska Sjö får in ett ärende om en sjunken båt.
När olyckan väl är framme kan det gå fort. Denna gången var det en förtvivlad båtägare och försäkringstagare på Svenska Sjö som ringde in om att han båt sjunkit.
– Vi är här för att konstatera vad som har skett och se hur bärgningen går till. Men framförallt vill vi ta reda på orsaken till att båten sjönk, säger Per Ingberg, skadechef på Svenska Sjö.
Denna gången var det försäkringstagaren Stefan som varit med om det otänkbara, att vakna upp till samtalet att hans båt sjunkit. Båten hade legat på land över vintern och gjort mindre jobb och reprationer över vintern och inte sett några direkta brister.
– Jag har haft den länge och har blivit observant, speciellt eftersom att det är en träbåt. Man vill ju vara så säker som möjligt men man vet ju aldrig, det är ju som sagt en träbåt, säger Stefan.
Så som många andra som råkat ut för samma situation är Stefan förbryllad över vad som kan han hänt.
Därför sjunker båtar
Men vad är den vanligaste orsaken till att båtar sjunker? Vi frågar Niklas Eriksson, specialist på båtskador hos Svenska Sjö.
– Mindre båtar lägger sig oftast med aktern utåt. När det då kommer vågor som sköljer över får pumpen jobba. När batteriet efter ett tag tar slut sjunker båtarna, säger Niklas Eriksson.
Styrpulpetare är de båtar som oftast råkar ut för sjunkskador. Men när det gäller sjunkskador i samband med sjösättning är träbåtar som Stefans klart överrepresenterade.
– Just träbåtar ska ju täta sig när de går i vattnet. Oftast så går de på en flottör som ser till att pumparna går igång när de behöver. Men saker kan gå fel, strömmen kan gå, en bordgenomföring kan vara trasig, eller så slutar pumpen fungera, säger Niklas Eriksson.
När det väl händer kan det gå snabbt. En liten läcka på en träbåt blir ofta stor om båten sjunker ner under spanten som normalt sett är ovanför ytan och inte tätt. Då kan det i vissa fall redan vara för sent.
Så går en bärgning till
Stefans båt bärgas med flytsäckar samtidigt som den länsas med pumpar. När väl båten är uppe undersöker Svenska Sjö Assistans vad som kan ha varit orsaken till att båten sjönk.
– Ofta när det gäller träbåtar konstaterar att de inte har något läckage när de väl bärgats upp till ytan eftersom båten tätats när den varit under vattenytan, säger Niklas Eriksson.
Hur båten bäst bärgas varierar från fall till fall men ofta är lyftsäckarna att föredra.
– Det går då att styra bärgningen utan att ta i mer på ett eller ett annat ställe. Lyftningen av Stefans båt är fördelad över flera punkter. Fördelen med detta är att luften i säckarna och båten jobbar ihop vilket förhindrar slitskador.
Vad händer sedan?
När båten väl är uppe tar går ärendet över till våra kunniga skadereglerare.
– Det första vi gör är att försöka konstatera felorsaken. Utifrån den får vi titta på försäkringen och våra villkor för att bedöma vad som går att ersätta. Behöver båten bogseras kallar vi hit en resurs som bogserar båten till varv eller närmsta servicekaj där det så snart som möjligt inleds en restvärdesräddning. Under en sådan tittar vi på det som ibland kallas för båtens hjärta, eller den enskilt dyraste saken i båten, vilket oftast är motorn. Den vill vi isåfall rädda först så att den är funktionell inför framtiden, säger Per Inberg till Stefan.
Ofta finns mycket annat som kan vara av värde i båten, hur gör man med det?
– Gällande inventarier och personlig egendom i båten får vi fatta ett beslut tillsammans med båtägaren. I samråd bestämmer vi vad båtägaren kan göra själv och om man vill ta in ett annat företag som hjälper till. Men det är beslut som får vänta tills dess att båten är uppe, säger Per Ingberg.
Comment (0)